vineri, 6 februarie 2015

Despre Europa pe bicicletă!


Fiind foarte ancorat și pasionat de ceea ce se întâmplă cu bicicleta și călăreții ei. Am aflat că Europa va investi în infrastructura pentru cicliști nu mai puțin de 2 miliarde euro în intervalul 2015 - 2020.
Se caută ONG și instituții care să prezinte proiecte care pot fi finanțate din acești bani. Direcțiile sunt foarte clare: work and leisure.
Prioritate va avea îmbunătățirea și consolidarea rutelor EURO VELO. http://www.eurovelo.org/  și a altor trasee cu impact economic și social.
 S-a constatat că investind în aceste rute se dezvoltă turismul local unde se creează mai multe locuri de muncă iar banii vor rămâne în comunitate adică tot în Europa.
Apoi se va investi mult pe infrastructura pentru biciclete în marile orașe. Se vor face seminarii cu primarii interesați de creșterea calității vieții în orașele pe care le administrează. Doamna Li, manager-ul DHS, a celui mare mare producător de biciclete din sud-estul Europei, a declarat că oferă tot sprijinul pentru a rezolva problema infrastructurii pentru bicicliști la nivel de orașe. Plus magazinele de biciclete pot și doresc să sprijine această evoluție a societății. Ca exemplu, Ungaria a depus proiecte cu valoarea totală de 200 000 000 euro și după cum am observat în țara vecină există deja o rețea de rute pentru cicliști care s-a extins în toate marile orașe.
România a început cu mare întârziere dezvoltarea infrastructurii pentru cicliști. Autoritățile au pornit în forță proiecte multe și mărunte fără a consulta comunitățile de ciclism așa că multe ”realizări” au fost prost făcute. Am vărut piste de bicicletă pe trotuare sau care se termină brusc intr-un parapet sau într-o intersecție aglomerată. Nu am văzut nici acum o colaborare eficientă între părțile implicate. Chiar am asistat anul trecut la ”modernizarea” drumului ce leagă două orașe importante pentru Moldova, drumul E58, Botoșani și Suceava. Nu cunosc proiectantul acestei lucrări dar ceea ce se vede e o lipsa totală a infrastructurii pentru pietoni și bicicliști. Ce pot spune e doar să luați o bicicletă și să vă deplasați pe această rută de 42 km și să vă rugați să ajungeți teferi la destinație. Acum ar trebui autotitățile locale să costruiască trotuare și piste pentru pietoni. Foarte multe vieți pierdute pe drumurile patriei puteau fi salvate dacă localnicii s-ar impune în fața autorităților.

Mai jos am indentificat  cele mai notabile realizări dedicate bicicliștilor și pietonilor:

+ Pistele pentru biciclete din orașul Sibiu
+ pistele de biciclete din nordul Bucureștiului și mai nou amenajarea Caii Victoriei.
+ Pista de pe digul râului Bega care unește banatul românesc cu cel sârbesc.
+ Pista de la Vama Veche care continuă pe litoralui bulgar
+ Traseul ciclabil care unește orașele Târgu Mureș de Reghin
+ Pista de agrement din Alba Iulia (ruta Mamut)
+ Pista de-a lungul râului Bega din orașul Timișoara
+Traseul de agrement pentru biciclete care unește unele cetăți fortificate din Transilvania.

Dacă aveți cunoștință și de alte proiecte notabile vă rog sa adăugați un mesaj.

Ați observat că în Moldova nici o autoritate locală nu a fost capabilă să facă un proiect solid? Să știți că vina nu e numai a autorităților. Așa că hai sa lăsăm lamentările și resemnările și să facem proiecte solide și să avem un dialog cu autoritățile.

Niciun comentariu: